pondělí 4. května 2015

Nervozita a dvě zamilování

Před několika měsíci jsem se šťastnou náhodou dozvěděla na twitteru o autogramiádě jednoho z mých neoblíbenějších autorů Joa Nesbø z Norska, který napsal sérii detektivních románů s hlavní postavou Harry Holem. Okamžitě jsem se přihlásila k události na facebooku a ke svému překvapení jsem po několika týdnech zjistila, že se počet účasti lidí rapidně zvýšil, den před autogramiádou se mělo této výjimečné akce zúčastnit přes dva a půl tisíce lidí, což je, věřte tomu nebo ne, velice vysoké číslo. Tento neuvěřitelný zážitek pro mnoho českých čtenářů se uskutečnil 4. 5. 2015 v Paláci knih na Václavském náměstí. Kromě mě se se mnou do Prahy chystala moje spolužačka Domča a ještě i naši spolublogeři Týnka s Tomem, kteří nakonec nemohli kvůli nedostatku času jet s námi, a tak jsme s Domčou opustili školu pře odpoledním vyučováním a vydaly se vlakem do Prahy dobývat Neoluxor. Od Jo Nesbø mi chyběla už jenom jeho poslední kniha Policie, kterou rozhodně začnu co nejrychleji číst, abych věděla, jak to všechno dopadne, proto jsme zašly ve tři hodiny, kdy náš vlak dorazil, na Hlavním nádraží do prodejny Neoluxoru, abych se mohla pojistit knížkou, kterou bych případně v Paláci knih nestihla koupit. Klidným krokem při svitu odpoledního teplého slunce jsme pomalým krokem došly jednou z uliček na Václavské náměstí a nemohly jsme se víc divit té nekonečné frontě, která se táhla snad přes třetinu náměstí, v tu chvíli mě polilo horko a přestala jsem doufat, že kdy Nesbø uvidím a dostanu od něj podpis. S Domčou jsme si šly prohlédnout celou řadu, která se táhla až z prvního patra Neoluxoru. (Teď prosím všechny, kteří na autogramiádě byli, aby si další část článku nečetli, pokud nechtějí být naštvaní). Vím, že to od nás asi nebylo pěkné, ale našly jsme zadní vchod do budovy a dostaly se nahoru, kde jsme prošli frontou čtenářů a uchazečů o podpis a stouply si vedle fronty u dětské sekce s komiksy, jakmile začala autogramiáda, dostaly jsme se na konec fronty, která v prvním patře byla (další část se utvořila až pod schody) a za pár minut jsme se dostaly až k samotnému autorovi, který byl od pohledu opravdu milý a příjemný, hezky se na nás usmál a pozdravil nás, během chvíle jsme stály mimo a jen se dívaly, jak přicházejí desítky dalších a zase odcházejí, celá autogramiáda trvala přes dvě hodiny a Jo Nesbø za tu dobu stihl podepsat přes dva a půl tisíce knih, čteček, fotek a papírků. Byl to pro mě určitě neuvěřitelný zážitek, i když jen na chvíli a tímto článkem, bych se chtěla omluvit všem, kteří stáli takovou dobu venku a my jsme je o dvě místa posunuly dozadu, pro mě to však byl opravdu nejskvostnější zážitek, který sice trval jenom pár vteřin, ale i tak byl dokonalý, protože Jo Nesbø pro mě znamená nějako role model, je pro mě vzorem člověka, který dokáže tak neuvěřitelně krásně zformulovat svou složitou životní myšlenku a vložit ji mezi řádky svého strhujícího příběhu, je to pro mě člověk, se kterým bych dokázala strávit hodiny povídáním o životě a psaní, o jeho názorech, dokázala bych mu hodiny říkat, jak moc je pro mě jako spisovatel důležitý, jak moc mi jeho slova dokážou zamotat mysl a potom ji tak elegantně vrátit zase zpátky a dokonce jí dát několik dalších užitečných věcí. Jo Nesbø je pro mě člověk, na které bych mohla křičet, proč to všechno takhle udělal, a pak se mu hluboce omlouvat, že to tak vlastně je i svým způsobem hezké a poetické, proto ho doporučuji všem, kteří potřebují někoho nenávidět a milovat zároveň, pokud hledají hrdinu, který je tak trochu zkažený a přitom dobrý, pokud hledají slova a rady do svého života. Začněte však pěkně od začátku Netopýrem, jinak se vám příběh zkazí! Dál pokračují Švábi, Červenka, Nemesis, Pentagram, Spasitel, Sněhulák, Levhart, Přízrak a Policie, krásně čtení a nebojte se, že to bude trvat dlouho, od začátku roku jsem od něj přečetla sedm knížek!





Celé ty vteřiny, kdy jsem stála naproti svému oblíbenci, jsem potřebovala vstřebat nad pořádným hrnkem kávy, ještě než jsme dorazily do Starbucks, prošly jsme asi tři obchody, do jednoho z nich jsme se vracely kvůli pěknému ponču pro Domču (to zní rýmovaně) a narazily tam na jednoho na jednoho malého, plešatého Francouze, který se s námi hned dal do řeči. Neustále nám říkal, jak jsme hezké a jak moc nás miluje, že jsme navždy v jeho srdci, a jak moc by nás chtěl navštívit v našem městě, ze kterého jsme přijely, když zjistil, že se učíme francouzsky, spustil na nás jednoduché fráze, které jsme dokázaly s námahou rozluštit, ale podařilo se to. Postupem času však jeho dotazy a narážky už moc usměvavé nebyly, dostala jsem dokonce několik objetí a jednu společnou fotku, po půl hodině jeho obdivování naší krásy, angličtiny a znalostí se nám podařilo se s ním rozloučit a zanechat mu místo čísla na telefon, který původně chtěl, jen mail. Jako učitel na francouzštinu by byl určitě dobrý, ale v některých chvílích to možná i přeháněl.
Po incidentu s naším francouzským kamarádem jsme to šly zajíst do Mark & Spencer, kde jsme si daly cookie s bílou čokoládou, kterou určitě doporučuji, jestli někdy zavítáte do M&S a k tomu si dejte jejich skvělý čerstvý džus. Jedna cookie však nedokázala smýt ten zvláštní pocit, který jsme s Francouze stále měly, a tak došlo na pořádné silné kafe. Cestou zpět na nádraží jsme přemýšlely nad tím, jak je možné, že starší tak snadno okouzlíte, ale ti, které bychom chtěly, si toho nevšímají, Domča má ale štěstí, protože už pár let s někým je a můžu tvrdit, že spolu ještě dlouho budou, pro mě však přijde zvláštní, že na některé se stačí usmát a oni roztají, jako sním v létě a jiné to spíš ještě víc zmrazí do podoby neprostupné ledové kry. Přemýšlely jsme nad tím, jak skvělé by bylo někoho potkat, někoho, kdo by si vážil nás a my jeho.


V přeplněném vlaku z Prahy jsme si jako první stihly zabrat v rychlíku místa, myslely jsme, že tu tři čtvrtě hodinovou cestu zpátky budeme sedět nad fyzikou a pokoušet se v tom nalézt něco, co by bylo zákeřné a objevilo se to v testu, někdo si však usmyslel, že těch překvapení v podobě až moc přívětivých Francouzů nebylo dost, a tak si na místo naproti nám přisedl vysloužilý voják s hůlkou ve věku asi pětasedmdesáti let, který se hned pustil do řeči, a tak jako náš Francouz, začal mluvit o tom, jak moc nám to sluší s té schody náhod a ze všech těch slov, jsem se celou cestu usmívala tak moc, že mě tváře bolí ještě teď. Stařík nám vyprávěl o své manželce, která byla podobná Domče, ale že kdyby si měl vybrat teď mezi námi dvěma, vybral by si mně, prý mi z očí vyzařovala láska a cudnost (ještě aby ne, když jsem se před několika týdny dozvěděla, že jsem zakřiknutá) za to Domča má prý v očích něco divočejšího, tento stařík nás stačil za těch čtyřicet minut, co s námi seděl ve vlaku, rozebrat na úplně kousíčky, dozvěděli jsme se, čemu se máme v budoucnosti vyvarovat a co nás asi tak čeká, to všechno nám vyčetl z tváře a pohledu. Zvláštní, že mě kromě cudné nazval ke konci cesty ještě provokativní, což mi přijde jako dokonalý protiklad. Nicméně jsem se o sobě dozvěděla tolik, co jsem o sobě snad ani nevěděla. Zvláštní na tom bylo to, že se oba sešli v jeden den a oba mluvili o lásce, kterou by lidé měli k sobě mít, že by měla být pravá a že nás občas může bolet, že bychom měli lidem, které milujeme, ta slova říkat, že někdy se lidé milují a ani o tom neví, že někdy láska bolí i hřeje. Možná to bylo to nezvláštnější, co se mi za poslední dobu stalo, avšak myslím, že z nějakého zvláštního důvodu to mělo, který opravdu nedokážu vysvětlit, to mělo u určitý smysl a význam. Tento den si určitě zapamatuju na dlouhou dobu, a pokud se to má stát ještě někdy příště, mohl by to být někdo možná trochu mladší a hezčí, ale vybírat si asi nemůžu.

0 komentářů:

Okomentovat