pondělí 4. července 2016

Tom Michell - Co mě naučil tučňák

Hned jakmile jsem dočetla tuto knížku, jsem běžela k počítači, abych co nejdříve napsala o tak neuvěřitelném příběhu, který mě právě dojal k slzám. I když jsem dost náladový a občas moc emocionálně založený člověk, kterého dokáže dojmout i obyčejná reklama, na světě existují zatím snad jen 3 knížky, které mě rozbrečely a tato je jednou z nich.


V momentě, kdy začnete číst, nevíte, kdy máte přestat. Poutavý a nepřekonatelně krásný příběh mladého muže z Anglie, co odcestoval do Jižní Ameriky, aby poznal jinou kulturu a lidi, vypráví o tom, jak najde na pláži v Uruguayi tučňáka, jenž jako jediný přežívá ropnou havárii, a který se pro dvacetiletého Toma stane spolucestujícím zpět do Argentiny a následně i velice dobrým přítelem, mazlíčkem a maskotem internátní školy, kde Tom pracuje jako učitel.


Pokud se vám zdá tato zápletka jako moc fantazijní, sami jste na omylu, protože se jedná o skutečnou událost. Tom Michell se narodil v Jižní Anglii, kde si díky své matce vypěstoval lásku k přírodě a jak už jsem se zmínila, odcestoval ve svých dvaceti letech do Argentiny, aby poznal nový život a krajiny. Našel si v novinách inzerát, že v prestižní internátní škole v Argentině ve městě Buenos Aires hledají učitele pro žáky z celé Jižní Ameriky, kteří mají evropské předky, a tak se vydal na několikaletou zkušenost, při které poznával krásy Jižní Ameriky a naučil se spoustu věcí od malého tučňáka magellanského, kterému dal jméno Juan Salvador ("Jan Zachránce")

Každá kapitola skýtá náhled do jednoho z Tomových dobrodružství a nastínění politické situace v Argentině v 70. letech, kdy u vlády stála armáda a celou zemí otřásala hluboká inflace. Tom se nenechal ničím takovým zviklat a dokonce cestoval i sám na motorce přes pobřeží Argentiny. 


Kniha je Tomovou prvotinou a já pevně doufám, že nebude také poslední knihou, kterou si od něj budeme moct přečíst. Jeho styl psaní je úchvatný, během několika stran vás přiměje litovat toho, že jste na daném místě nemohli být s ním, během několika kapitol už začnete plánovat, jak se jednou seberete a odjedete do Jižní Ameriky, abyste zažili taková dobrodružství jako on sám. Jeho popisování přírody, zážitků a momentek z internátní školy, vám promítne děj živě před vámi.

Dlouho jsem nečetla knihu jako tato, nejednalo se o žádný napínavý příběh, kdy jste dopředu přemýšleli o tom, jak kniha skončí a co se stane s hlavním hrdinou, je to kniha o životě, tak jak je a tak jak plyne, nikdy nevíte, co se stane na další straně a to je na tom to kouzelné, nečekáte do dalšího příběhu nic jiného, než to, že vás svým vyprávěním a kouzlem znovu pohltí.


Už v knihkupectví mě zaujala svým obalem a vůní. Vůbec jsem netušila, o co se jedná, ale jsem neskonale šťastná, že jsem si ji koupila a za pár dní přečetla. Proto ji doporučuji každému, kdo právě neví, co číst přes horké letní dny, navíc dokáže potěšit jak náročné čtenáře, tak i ty jedince, co čtou tenkou knihu i dva měsíce. 

Ren

P.S.: Varuji vás. Po přečtení rozhodně budete chtít balit kufry a sehnat si vlastního tučňáka!  

0 komentářů:

Okomentovat